گوگولیا

کودک، مادر، خانواده

به کودک از چه زمانی آب و نوشیدنی بدهیم؟

1398/6/10 13:44
نویسنده : یه گوگولی
136 بازدید
اشتراک گذاری

نکاتی در مورد مصرف مایعات در شیرخواران ۶ تا ۱۲ ماهه

شیرمادر
بعد از ۶ ماهگی، شیرمادر همچنان غذای اصلی شیرخوار از نظر دریافت مواد مغذی و مایعات است و باید بر تقاضای شیرخوار و به دفعات زیاد ادامه داشته باشد.

آب
از پایان ۶ ماهگی حتی زمانی که کودک به مقدار کافی از شیر تغذیه می کند ممکن است به آب نیاز داشته باشد بنابراین باید هر روز به خصوص در فصل گرما و روزهای گرم، چند نوبت آب جوشیده خنک شده به او ارائه شود.

توجه
آب لوله‌کشی از زمان به جوش آمدن، اگر یک دقیقه جوشانده شود قابل استفاده است ولی آب رودخانه‌ها و امثال آن را باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه جوشاند تا تمام باکتری‌ها، لاروها، انگل‌ها و کیست‌‌های موجود در آن از بین بروند. حتی المقدور از دادن آب معدنی به شیرخواران خودداری شود چون املاح موجود در آن برای شیرخوار مناسب نیست.

شیر پاستوریزه
کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند معمولاً تا پایان ۲۴ ماهگی نیازی به استفاده از شیر پاستوریزه ندارند (به گفته برخی متخصصان آن مقدار شیر پاستوریزه که در تهیه غذای کمکی به کار میرود اشکالی ندارد). حدود ۲۳ ماهگی، برای آشنا شدن کودک با طعم شیر پاستوریزه، می توان آن را بار اول به مقدار کم در حد ۳۰ سی سی با فنجان یا لیوان به کودک ارائه و به تدریج بر مقدار آن اضافه نمود. به این ترتیب وقتی کودک کم‌کم از شیر مادر گرفته می شود می تواند از شیر پاستوریزه استفاده کند.

توجه
در کودکانی که از شیر مادر محرومند و با شیرمصنوعی تغذیه می شوند مصرف شیرگاو (پاستوریزه یا استریلیزه پرچرب سه و نیم درصد) از پایان ۱۲ ماهگی به بعد بلامانع است و بهتر است جایگزین شیر مصنوعی شود که آن را بعد از یک دقیقه جوشاندن و به مقدار حداکثر ۵۰۰ میلی‌لیتر در شبانه روز با فنجان یا لیوان نشکن به کودک می دهند و سعی می کنند او را به تدریج از شیشه بگیرند. معمولاً استفاده از شیرگاو قبل از پایان ۱۲ ماهگی توصیه نمی شود.
پسندها (3)

نظرات (1)

نرگسنرگس
10 شهریور 98 13:56
❤❤❤👌
یه گوگولی
پاسخ
❤️💗
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گوگولیا می باشد